بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان
بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان
فرمت فایل : doc
حجم : 341
صفحات : 128
گروه : پژوهش ها |
توضیحات محصول :
تحقیق و پژوهش کارشناسی ارشد (M.A)
بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان
*صمیمه پرسشنامه های مرتبط
* ضمیمه فایل پاورپوینت در 28 اسلاید با همین موضوع
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است در این نوع تحیقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل میگردد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی که در شهر اردبیل در سال 93-94 مشغول به آموزش هستند.تعداد این معلمان 1820 نفر گزارش شده است .از بین این تعداد با توجه به فرمول کوکران تعداد 362 نفر به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری تصادفی ساده بود.ابزار گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی می باشد که شامل میانگین، انحراف معیار و ... میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون تی تک نمونه ای و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است.نتایج آزمون نشان داد فعالیت های فوق برنامه و عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان رابطه دارد بطوری که با بالا رفتن فعالیت های فوق برنامه عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان بالا رفته است همچنین فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است و دختران دارای وضعیت تحصیلی بهتری نسبت به پسران هستند در بررسی تفاوت تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر بدست آمد فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است و پسران دارای وضعیت اجتماعی بهتری نسبت به پسران هستند.
کلمات کلیدی: فعالیت های فوق برنامه درسی-عملکرد عاطفی- عملکرد اجتماعی-عملکرد تحصیلی
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 1
بیان مسئله 3
اهمیت وضرورت پژوهش 6
اهداف پژوهش 7
سؤالات تحقیق 8
تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 8
تعاریف مفهومی 8
تعریف عملیاتی 9
ادبیات و پیشینه پژوهش 10
فصل دوم
مقدمه 11
اهمیت آموزش و پرورش 11
اهداف آموزش و پرورش 12
فعالیت های فوق برنامه درسی 14
فعالیتهای مکمل و فوق برنامه 15
مفهوم یادگیری در فعالیتهای مکمل و فوق برنامه 16
ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه 17
ارزش فعالیتهای فوق برنامه 19
چگونگی موثر ساختن فعالیتهای فوق برنامه 25
مهارتهای اجتماعی 27
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی 27
تعریف مهارتهای اجتماعی 29
ماهیت مهارت اجتماعی 33
مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی 37
مهارتهای دریافت 37
مهارتهای پردازش 37
مهارتهای پیام رسانی 38
برخی دیدگاهها در مورد مهارت اجتماعی 39
نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون 39
نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن 39
شهروندی دموکراتیک جیمزشِوِر 41
سلسله مراتب نیازها ابراهام مزلو 41
خصایص رشد اجتماعی در دوره نوجوانی 42
انواع مسائل اجتماعی نوجوانان 43
وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد 44
روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی 45
روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی 45
روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی 47
عوامل خانوادگی 48
عوامل اجتماعی 48
پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری 49
آموزش مهارتهای اجتماعی 51
اصول یادگیری در آموزش مهارتهای اجتماعی 53
آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی 53
برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی 54
عملکرد تحصیلی 55
پیشرفت تحصیلی 56
پیشرفت تحصیلی 56
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی 57
سایر عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی 57
انگیزه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی 58
معیارهای پیشرفت تحصیلی 61
تاثیر گرمی و صمیمیت معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموز 62
عملکرد عاطفی 63
عاطفه یا هیجان به چه معناست 64
نگاه کارکردی به عواطف و هیجانات 69
محدودیت های نظریه 71
کارکرد عواطف و هیجانات مثبت 71
تعداد حالت های عاطفی ـ هیجانی 72
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور 74
تحقیقات داخلی 74
تحقیقات خارجی 75
فصل سوم
روش پژوهش 78
جامعه آماری 78
ابزارگرد آوری اطلاعات 79
روش تجزیه و تحلیل داده ها 79
تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 82
فصل چهارم
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سطح تحصیلات 82
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب وضعیت تأهل 83
توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سابقه تدریس 84
بخش دوم آمار استنباطی 87
فصل پنجم
مقدمه 91
بحث و نتیجه گیری 91
محدودیت های پژوهش 94
پیشنهادات پژوهش 95
Abstaract
The aim of this study was to investigate the role of extracurricular activities, academic and social-emotional curriculum of the elementary school students from the perspective of teachers. In this type Research descriptive study based on the purpose of this analysis is the relationship between variables. The target population included all primary school teachers in the city of Ardebil in 93-94 years working in education. The number of teachers since 1820 people have been reported between this number according to the sample of 362 subjects will be studied statistically. The sampling method was simple random sampling Instrument questionnaire was used to collect data. First, a descriptive analysis, which includes the mean, standard deviation and more. To analyze the data using SPSS software and one-sample t-test and t-test was used. The results showed extracurricular activities and academic performance - social and emotional relationship, so that students with high academic performance, extracurricular activities - social and emotional students has gone up. As well as extra-curricular activities on the academic performance of boys and girls in extracurricular activities on academic performance of boys and girls are different and better educational situation of girls compared with boys. The difference in the impact of extracurricular activities on the social performance of girls and boys, respectively extracurricular activities on the social performance of girls and boys are different and better social status than boys are boys.
Keywords: extracurricular activities, school-performance social-emotional functioning, academic performance